NOVA

Jag skriver nästan aldrigdjupet i denna blogg,
det är liksom inte en sån blogg.

Undantaget är detta inlägg som jag skrev en månad efter att vi fick Novas diagnos INCL.

Känslorna svämmade över och jag tvingades prata, skrika, gråta, och skriva ur mig dom.

När man får beskedet att man förmodligen kommer att överleva sitt barn kastas man helt oförberedd och våldsamt in i en känslomässig storm som man till en början inte alls kan styra eller tolka, upp blir ner och man sjunker snabbt mot botten...
påvägen gör man en inre resa och långsamt börjar man hitta verktygen som hjälper en tillbaka till verkligheten.
Man börjar simma uppåt.


När stormen tillslut lagt sig kommer man ut som en ny människa
En lyckligare människa skulle jag vilja påstå.



Att varje morgon få vakna brevid henne, känna hennes närhet och värme,
drunkna en sekund i dom där oändligt vackra blå ögonen får mig att känna en sån obeskrivlig tacksamhet och glädje över att hon är hon och hon är hos oss.


Det kan låta konstigt och jag har full förståelse för de som inte förstår,
jag själv hade nog inte förstått innan hur man kan påstå sig vara lyckligare efter att man fått veta att ens barn ska dö.


Men tro mig
, det är mycket man inte förstår innan man har fått ett sånt besked.


Innan man fått ett sånt besked vet jag att man absolut kan uppskatta livet, och ta vara på det. Man kan älska sitt barn vilkorslöst, man kan känna enorm lycka och man kan se livet och dess värde glasklart.



Men vet ni,



jag har varit där också!



Jag levde livet fullt ut, jag älskade "friska" Nova villkorslöst jag var lycklig och satte högt värde i livet.


Sen kom beskedet som ett par glasögon tjocka som flaskbottnar och det man kallade glasklart innan är bara ett blurr i jämförelse.
NU ser man glasklart, man ser allt det fina och vackra, plötsligt fanns det inga ord som ens kunde komma i närheten av de känslor man fick "på köpet".


Glasögonen hjälper en att se längre, bortom den lilla text som beskriver sjukdommen på socialstyrelsens hemsida, bortom ödet vi tvingas mot.
För långt bortom det finns ett land vi ofta glömmer, det kallas nuet och är en helt fantastisk plats att vara och leva på.


De underbaraste orden på vilket språk du än vill eller hur du än böjer dom framstår nästan som en förolämpning jämte känslorna som uppfyller en nu.


Människan har en osökt förmåga att fokusera på det svåra - och allt för ofta , när jag berättar våran historia för någon ny måste jag kämpa och slåss med näbbar och klor för att försvara våran glädje.
Man får inte vara lycklig när man lever med Nova, man måste vara ett offer.



Många
blir ledsna och vissa gråter för våran skull vilket är ett fantastiskt tecken på att det finns många som bryr sig om. De vet inget annat sätt..


De tycker synd om oss, men i själva verket ligger synden hos dom.
Det är synd att de aldrig kan fårstå,
Det är synd att de aldrig kommer att se världen genom våra glasögon.
Det enda vi kan göra är att försöka sätta ord på vad vi ser...



Visst
kan man vända på det hela också och erkänna att det är lite samma sak när det kommer till de jobbiga känslorna också, för aldrig förr har man väl kännt sig så maktlös, tröstlös och ledsen som man ibland kan göra också. ångesten kommer då och då och golvar mig.



Men det vackra väger trots allt tyngre
.



Att ta hand om Nova är för mig inget som är speciellt jobbigt.
Om man blandar in massor kärlek och bus i det, och tänker positivt, väver man ett livsverk som är starkt nog att hålla ävenlivet stormar.



Det här med hur det känns att se andra friska barn är en fråga man får ofta och jag stjäl några meningar ifrån klokaste Towe för att besvara den.



Dom andra barnen är inte jobbiga att titta på från mitt håll.
Jag avundas inte vad dom kan och inte Nova. Jag ser deras självgående ben och hör deras fina prat med glädje.
Det är fina, underbara barn med hela livet som blänker i ögonen.
Den finaste ungen av dom alla är trots allt den som sitter i sin pandastol och njuter av livet på sitt alldeles egna lilla sätt.

 



Som sagt, du är du lilla, lilla Nova min.


Vårat allra finaste allt
...




 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh Sanna. Hur fantastiskt är inte detta inlägg? Och Ni? Familjen Eriksson-Bergström is da shit!

Och herregud vad Nova är lik dig på några bilder. Dax att hälsa på er snart känns det som :)



Pussar o Kramar till ER!

2010-06-10 @ 20:23:05
Postat av: Anna Nordén

Tack, Sanna för dagens vackra blogg! Tänker OFTA på er och just att ni är så lyckliga.



Tack för att du delar med dig och låter oss andra se en glimt av den värld ni ser.



Anna

2010-06-10 @ 20:46:17
URL: http://www.annanorden.bloggagratis.se
Postat av: Karin

Blödig som jag är sitter jag och gråter. Det är så fantastiskt att läsa dina ord om er fina dotter.

Vilken stark människa du är Sanna. Kram kram

2010-06-10 @ 21:20:01
Postat av: Lisa Nyman

Otroligt vackert skrivet... tänker på dig/er, och saknar dig ofta. Nova är ju verkligen en miniSanna! :D



Många stora kramar från Kaskan!!

2010-06-10 @ 22:10:23
Postat av: Emelie

Väldigt fint skrivet Sanna! El Novio är aå söt, lik sin mor såklart! KRAM Emelie

2010-06-10 @ 22:33:53
URL: http://emiiiiii.blogg.se/
Postat av: Vickan

Alltså, Sanna, dina bloggarförebilder kan slänga sig i väggen. Det här var det finaste jag någonsin har läst. Lycklig jag med, över att ha dig, Nova, Thelise och Niklas i mitt liv!

2010-06-11 @ 08:17:06
Postat av: Ingrid

Tack för att Du delar med dig av den värld ni lever i och ser. . Mängder av kramar från floa =)

2010-06-11 @ 17:15:51
URL: http://iddeh.bloggplatsen.se
Postat av: Elsie

Hej Sanna villket underbart fint inlägg å tårarna rinner, som du skrev jag vet inte på vilket annat sätt jag kan hantera dessa känslor du får mig att känna med enbart en text?

Ring mig och kom förbi jag har haft mkt bekymmer som du kan se om du följer min blogg. men jag skulle gärna vilja tänka på annat.

0737155425

kramen gumman till dig och dina underbara barn <3

2010-06-12 @ 19:19:46
URL: http://minaunderbaraliv.blogg.se/
Postat av: Emma

gråter floder Finner inga ord, bara att ni är en fantastisk familj!

Kramar Emma

2010-07-22 @ 21:43:07
URL: http://karlssonsbilder.blogg.se/
Postat av: Sussi

Åh, vilka fina bilder du lagt in.

Den sista är helt underbar.



Kram på din fina familj

2010-08-15 @ 23:20:15
URL: http://www.suzilemon.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0